Dlaczego i jak informować pracowników o wdrażaniu robotów w organizacji?
Wdrażanie narzędzi do robotyzacji procesów zazwyczaj budzi wiele emocji wśród pracowników. Dlatego w działaniach tych nie można pominąć kwestii właściwej komunikacji. Powinna być ona skierowana zarówno do kadry menedżerskiej, jak i do pracowników operacyjnych. Celem jest przedstawienie w możliwie prosty sposób szans, ograniczeń, ale i wyzwań związanych z robotyzacją procesów. Bardzo ważne jest uświadomienie pracownikom, co potrafi obecna generacja robotów od strony funkcjonalnej, a czego nie może realizować. To pozwoli zminimalizować obawy, jakie mogą się rodzić wśród pracowników i pomoże w rozwiewaniu fałszywych wyobrażeń i mitów związanych z robotami.
Aby dobrze poradzić sobie z wysoce prawdopodobną niechęcią pracowników, konieczne jest praktyczne oswajanie ich z robotami. Pomaga w tym angażowanie pracowników w sam proces tworzenia robota (np. przygotowanie możliwych scenariuszy, danych testowych i weryfikacja wyników pierwszych testów itp.). Poczucie sukcesu, wynikające z produkcyjnego uruchomienia robota przekłada się wtedy bezpośrednio na pracowników, a sam temat robotyzacji znacznie łatwiej wtedy oswoić.