Katalog KPI dla robotyzacji procesów biznesowych [edycja marzec 2021]
Jak podaje Encyklopedia Zarządzania KPI (Key Performance Indicators - kluczowe wskaźniki efektywności) to finansowe i niefinansowe wskaźniki stosowane jako mierniki stopnia realizacji celów organizacji. Umożliwiają one zarówno aktualną ocenę działalności organizacji, a także są podstawą do planowania działań umożliwiających osiągnięcie celów operacyjnych jak i strategicznych.
W przypadku robotyzacji procesów biznesowych punktem wyjścia do opracowania właściwych KPI powinno być posiadanie strategii robotyzacji. Powinna być w niej zdefiniowana lista celów robotyzacji, dla których należy dobrać odpowiednie wskaźniki.
Każdy z nich powinien spełniać wszystkie 7 poniższych kryteriów (za: P. Parmenter, Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i stosowanie, Wydawnictwo HELION, Gliwice, 2015):
- powinien być ustanowiony i nadzorowany przez kierownictwo organizacji,
- powinien mieć charakter niepieniężny,
- powinien być podstawą do definiowania zadań do realizacji - zarówno na poziomie zespołów jak i poszczególnych pracowników,
- powinien być zrozumiały dla odbiorcy (pracownika), tak aby za jego pomocą można mierzyć realizowane działania,
- powinien być istotny - tj. jego wartość powinna wpływać na sukces organizacji,
- powinien wpływać na pozostałe elementy oddziałujące na efektywność funkcjonowania organizacji,
- powinien być regularnie mierzony.
Poniżej przygotowane zostało zestawienie najczęściej stosowanych wskaźników dla robotyzacji procesów. Każdy z nich został opisany w ten sam sposób:
- identyfikator wskaźnika,
- opis wskaźnika,
- tendencja,
- przykład.
KPI zostały podzielone na dwie kategorie - istotne z perspektywy biznesu oraz istotne z perspektywy oceny efektywności zespołu robotycznego.
Jeżeli nie masz jeszcze konta - załóż je (jest to całkowicie nieodpłatne).
Dodaj komentarz