Czy robotyzacja biznesu jest tożsama wyłącznie z RPA (Robotic Process Automation)?
Śledząc wpisy poświęcone zagadnieniom wdrażania zaawansowanej automatyzacji i robotyzacji biznesu można odnieść wrażenie, że jest to pojęcie tożsame w 100% z koncepcją RPA (Robotic Process Automation). Czy faktycznie jest to prawda? A może jest to jednak zbyt duże uproszczenie?
Z moich obserwacji i doświadczeń wynika że zdecydowanie nie. RPA jest obecnie wdrażane głównie w bardzo szeroko rozumianym back-office przedsiębiorstw - w takich obszarach jak księgowość, płace, rozliczenia, reklamacje.
Natomiast obszar zastosowania zaawansowanej automatyzacji i robotyzacji jest zdecydowanie szerszy. W praktyce oznacza to najczęściej wykorzystanie uczenia maszynowego do wsparcia działań wykraczających daleko poza typowy back-office (piszę o tym z perspektywy przedsiębiorstw sektora usługowego) - jak np.:
- obszar marketingu (np. przygotowywanie i wysyłka spersonalizowanych treści reklamowych, dynamiczne dopasowywanie treści do czytelnika landing page);
- obszar sprzedaży (np. dopasowywanie promocji do klientów);
- obszar logistyki (np. przewidywanie zapotrzebowania na określone towary);
- obszar badań i rozwoju (np. wsparcie projektowania nowych produktów, rozpoznawanie potrzeb klientów).
W niektórych branżach automatyzacja i robotyzacja wkracza wręcz do "core" działalności firmy - jak np:
- półautomatyczne generowanie zestawień i raportów dla firm analitycznych;
- automatyczne pisanie artykułów/notatek prasowych dla mediów tradycyjnych i elektronicznych;
- automatyczny audyt sprawozdań finansowych dla firm audytorskich;
- wyszukiwanie potencjalnych naruszeń znaków patentowych dla kancelarii patentowych.
Jeżeli nawet myślimy tylko o back-office, to również tam automatyzacja i robotyzacja nie oznacza tylko RPA. Już obecnie istnieją narzędzia w zdecydowany sposób automatyzujące rekrutację i selekcję kandydatów. Innym przykładem może być wyszukiwanie nadużyć przy rozliczaniu wydatków firmowych.
Jaki może być wniosek z powyższego przeglądu? Zaawansowana automatyzacja i robotyzacja już obecnie (lub lada moment to nastąpi) zdecydowanie wykracza poza zwyczajowy zakres rozwiązań RPA i równie zdecydowany sposób zmieni ona modele biznesowe przedsiębiorstw.
Dodaj komentarz